09 september 2005

Veckans fredagsfyra

Veckans fredagsfyra är om ett för mej inte speciellt aktuellt ämne.

1. Hur ofta brukar du plocka svamp?
Kanske vart tredje år eller så. Sist jag gjorde det var men min brorson Ludvig som var i den åldern när man precis lärt sej gå och mitt skämt om att det bor troll i skogen ledde till att jag fick en livrädd Ludvig att bära hela vägen.

2. Vilket är det bästa sättet du vet att tillaga nyplockad svamp på?
Smörstekta på mormors hembakta bröd på landet.

3. Plockar du all svamp du hittar och sorterar sedan, eller väljer du ut några få som du är säker på att de är ätliga?
Kantareller, uteslutande. Om inte mamma är med och pekar.

4. Har du någon gång gått vilse när du har letat efter svamp?
Faktiskt inte, fast jag har å andra sidan aldrig gått särskilt långt bort. Man har ju blivit klok av tidigare erfarenheter som beror på dåååligt lokalsinne...

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...