26 juli 2005

Podcasting is here!

Jag har upptäckt Podcasting! En helt ny värld kan vara på väg att öppnas för mej!

Slog ju till och köpte mej en mp3-spelare (dom är så små!) och nu är mina spårvagnsresor till och från jobbet en fröjd för örat! Fast det är ju svårt att veta vad som är värt att lyssna på. Man får nog gå på rekommendationer. dagensskiva.com har ju fattat fullständigt vad det går ut på. Hos dom får man lyssna på lite utdrag ur veckans recensioner tillsammans med en smakprovslåt. Helt fantastiskt, man får det liksom bara serverat för sej. Allt man behöver göra är att ladda hem ett program, typ iPodder så laddar den regelbundet hem det du valt att lyssna på, så fort det finns något nytt att ladda ner.

Testa t ex dagensskiva.com target="_blank" (hittade tyvärr inte den perfekta introduktionsartikeln de hade så det får bli en länk direkt till själva det-som-man-laddar-ner) eller gå in på Podcast Alley som verkar ha ambitionen att bli podcastingens telefonkatalog. Jag tycker att den är lite rörig och länkarna säger egentligen inte så mycket om vad det är, men ändå. Har sparat mina favoriter på The Dawn and Drew Show till sist. Ett gift par som sitter och pratar om ingenting men som, precis som dom skrev där jag själv blev tipsad, växer på en och plötsligt sitter man där och undrar hur dom mår om man inte hört något på några dagar. De själva rekommenderar att man börjar med det 100:e avsnittet där lyssnarna har fått välja ut sina favoriter bland de tidigare programmen, men va 17, börja där du själv vill! Jag blev inte speciellt imponerad av det 100:e, men som sagt, de växer på en. Sveriges Radio har en hel drös program, dom flesta har sommaruppehåll nu, men ändå. Äntligen kan man lyssna på Spanarna igen, det har jag nog inte lyckats komma ihåg på säkert hundra år. Jag skojar inte, så längesen kan det faktiskt vara!

En annan rolig sak med det hela är ju att, precis som de sa på förskolan när man var liten - alla kan vara med! Om man listar ut hur man gör alltså, men det finns det gott om tutorials (som på svenska heter så mycket som... eeh...) om man googlar lite. Kanske, kanske, om man är lite utopisk, kan tanken med fri radio bli verklighet här?

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...